צעירים שנולדו בין 1997 ל-2012 (דור Z) כבר נמצאים היום בשוק העבודה, והם מביאים איתם דרך חדשה לגמרי להסתכל על העבודה והקריירה. הם חושבים אחרת על איזון בין העבודה לחיים האישיים, מתקשרים בצורה שונה עם העמיתים שלהם ומצפים ליותר גמישות ומשמעות מהתפקיד. איך תוכלו לגבש את הצוות שלכם, אם הוא מורכב מאנשים צעירים? בואו נתחיל!
חשיבות החוויה הדיגיטלית
הצעירים של היום נולדו לתוך מציאות דיגיטלית והם מחוברים כל הזמן לטכנולוגיה. לכן, כשמתכננים להם פעילויות גיבוש, חשוב לשלב בהן אלמנטים טכנולוגיים שמדברים אליהם. אפשר למשל לארגן תחרות צילומים באינסטגרם, להכין חידון דיגיטלי מהנה או ליצור אתגרים משותפים ברשת. הנקודה המרכזית היא לאפשר לצעירים לשתף את החוויות שלהם ברשתות החברתיות בזמן אמת, וככה ליצור התרגשות והתלהבות סביב הפעילות ברשת. בדרך זו, תיצרו חיבור חזק יותר בין המשתתפים ותגבירו את המעורבות שלהם בפעילות.
למידה והתפתחות אישית
צעירים שנולדו משנות התשעים ואילך רוצים להתפתח ולרכוש ידע חדש כל הזמן. הם מחפשים פעילויות קבוצתיות שיעזרו להם ללמוד דברים חדשים ולהתחבר לאנשים אחרים. הדוגמה המושלמת לכך היא סדנת שוקולד כשרה, שבה הם גם ייהנו ביחד, גם ילמדו על התהליך המרתק של הכנת שוקולד וגם יתנסו בעצמם בהכנה. אפשרות נוספת היא סדנאות שנותנות כלים מעשיים להתפתחות אישית ומקצועית שבהן הם ירכשו טיפים וכלים שימושיים שיעזרו להם להצליח בעבודה ובחיים.
אקטיביזם חברתי וקיימות
הדור הצעיר של היום מאוד מחובר לנושאים חברתיים וסביבתיים, ואתם יכולים לנצל את המודעות הזו ליצירת פעילויות משותפות שתורמות לקהילה ומחברות בין העובדים. למשל, אפשר להתנדב יחד בעמותות שונות, לצאת לנקות חופים או להקים גינה קהילתית שכולם יכולים ליהנות ממנה. הפעילויות האלה לא רק עושות טוב לסביבה ולחברה, אלא גם מאפשרות לעובדים להכיר אחד את השני בצורה יותר עמוקה ומשמעותית דרך העשייה המשותפת.
חוויות מותאמות אישית
הצעירים היום אוהבים שמתייחסים אליהם באופן אישי. במקום לארגן פעילויות גדולות לכל העובדים ביחד, עדיף ליצור קבוצות קטנות שבהן כל אחד יכול לבחור מה שמתאים לו. הן יכולות להיות כל מיני דברים, חלק מהעובדים יוכלו ליצור באומנות, אחרים יעדיפו לעשות ספורט ויהיו כאלה שירצו להשתתף בסדנת בישול. ככה כל אחד ייהנה ממה שהוא באמת אוהב לעשות.
משחוק ותחרותיות בריאה
דור ה-Z מתחבר מאוד למשחקים ותחרויות, ולכן אפשר לנצל זאת כדי ליצור עניין ומוטיבציה. הם יכולים להיות דרך תחרויות בין קבוצות, משימות מאתגרות, או אפילו חדרי בריחה שבהם צריך לפתור בעיות ביחד. חשוב לתת פרסים ולהכיר בהישגים, אבל במקביל לשמור על אווירה נעימה של שיתוף פעולה בלי יותר מדי תחרותיות. ככה כולם נהנים מהתהליך וגם לומדים תוך כדי.
גמישות ואיזון
הצעירים של היום רוצים שהעבודה תהיה גמישה ותאפשר להם זמן איכות גם בחיים האישיים. לכן, חשוב לתכנן פעילויות חברתיות בעבודה שמתחשבות בצרכים שלהם. אפשר למשל לקיים אירועים שמשלבים מפגש פנים אל פנים יחד עם השתתפות מרחוק דרך המחשב או לתת לעובדים לבחור מתי הכי נוח להם להשתתף. ככה כל אחד יכול למצוא את הדרך הנכונה בשבילו להיות חלק מהצוות.
יצירתיות וחדשנות
צעירים היום מעדיפים לעשות דברים שונים ומיוחדים. במקום מפגשי צוות רגילים, אפשר לארגן פעילויות מגניבות יותר, כמו למשל סדנאות של אומנות רחוב, תחרויות של יצירת סרטונים ותכנים לרשתות החברתיות או אירועים מפתיעים שצצים פתאום במשרד.
שקיפות ואותנטיות
הצעירים של היום, בני דור ה-Z, מחפשים כנות ופתיחות בתקשורת עם מקום העבודה שלהם. חשוב להם לראות שהארגון מדבר איתם בגובה העיניים ולא מסתיר דברים. לכן, כשמארגנים פעילויות לגיבוש הצוות, צריך לוודא שהן משקפות את מה שהארגון מאמין בו באמת. הן יכולות לכלול מפגשים שבהם העובדים יכולים לדבר בחופשיות עם המנהלים, סדנאות שמלמדות איך להקשיב אחד לשני טוב יותר או פעילויות שנותנות לעובדים הזדמנות לספר על החוויות האישיות שלהם בעבודה.
חיבור לתרבות ולטרנדים עכשוויים
כשמתכננים פעילויות גיבוש לקבוצה, כדאי להכניס דברים שאנשים מכירים ואוהבים מהתרבות העכשווית. למשל, אפשר לארגן משחקים ופעילויות שמזכירים תוכניות טלוויזיה מוכרות, להשמיע שירים חדשים ופופולריים או להשתמש ברעיונות מצחיקים שתפסו תאוצה ברשתות החברתיות. ככה הפעילויות יהיו יותר רלוונטיות ומהנות בשביל כולם, והמשתתפים ירגישו יותר בנוח ומחוברים אחד לשני.
מדידה והערכה
חשוב לבדוק האם פעילויות הגיבוש באמת משיגות את המטרה שלהן. העובדים הצעירים של היום רוצים לראות תוצאות ברורות ולקחת חלק בהחלטות שמשפיעות עליהם. כדי לקבל תמונה אמיתית של המצב, אפשר להעביר סקרים באינטרנט, לשבת יחד בקבוצות קטנות לשיחה פתוחה או לתת לעובדים אפשרות לשתף את המחשבות שלהם בצורה אנונימית דרך האינטרנט.
לסיכום
הצעירים של היום, במיוחד דור ה-Z, מחפשים חוויות שמחברות בין הדיגיטלי לאמיתי, כאלה שמאפשרות להם להתפתח ולהביע את עצמם. הם רוצים להרגיש שמקשיבים להם ושהפעילויות שמארגנים להם בעבודה באמת מתאימות לאיך שהם חיים ולמה שחשוב להם, בין אם דרך פעילויות שמשלבות טכנולוגיה או כאלה שנותנות מקום לאקטיביזם חברתי וסביבתי. בשורה התחתונה, אם אתם רוצים ליצור פעילויות גיבוש מוצלחות לעובדים צעירים, כדאי לתת להם אפשרות לבחור ולהשפיע, לשלב אלמנטים דיגיטליים ולוודא שהכול נעשה בשקיפות ובכנות, כי ככה תיצרו חוויה שבאמת תדבר אליהם ותחבר ביניהם.