קצבת סיעוד היא אחד הנושאים המורכבים והחשובים ביותר עבור משפחות רבות בישראל המתמודדות עם טיפול בבן משפחה מבוגר או מוגבל. במאמר זה, אבנר הייזלר, מומחה ותיק בתחום הביטוח הסיעודי, יענה על כל השאלות החיוניות בנושא – מיהו חולה סיעודי, מהם תנאי הזכאות המדויקים לקבלת קצבת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, ומהן רמות הזכאות השונות. אבנר הייזלר יסביר גם את השינויים המשמעותיים שחלו בעקבות רפורמת הסיעוד משנת 2018 והשלכותיה על מקבלי הקצבאות בישראל. מטרת המאמר היא להנגיש את המידע המקצועי והעדכני ביותר, כדי לסייע לציבור במיצוי זכויותיו בתחום חשוב זה.
מהי קצבת סיעוד ומי נחשב לחולה סיעודי?
קצבת סיעוד הינה גמלה שמשלם המוסד לביטוח לאומי ונועדה לסייע לאנשים סיעודיים המתקשים בביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות. אבנר הייזלר מסביר כי החוק מגדיר חולה סיעודי כמי שמפאת מצבו הגופני או הנפשי זקוק לעזרת הזולת בביצוע פעולות אלו, כגון אכילה, רחצה, הליכה או טיפול בצרכים אישיים.
על מנת להיות זכאי לקצבת סיעוד יש לעמוד במספר תנאים עיקריים:
- הגעה לגיל פרישה ותושבות בישראל
- עמידה במבחן הכנסות
- מידת תלות גבוהה בעזרת אדם אחר
- הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי
ההגדרה הרשמית של "חולה סיעודי" על פי חוק הביטוח הלאומי היא אדם השרוי במצב בריאותי ירוד, אשר כתוצאה מכך תלוי בעזרת הזולת לצורך ביצוע רוב פעולות היום-יום הבסיסיות. אבנר הייזלר מציין שתנאי מקדים לקבלת הקצבה הוא העמידה בקריטריונים אלו.
תנאי זכאות מפורטים לקבלת קצבת סיעוד
כדי לקבל את קצבת הסיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, יש לעמוד בחמישה תנאים מצטברים:
תנאי ראשון – גיל ותושבות
הזכאות לקצבה מותנית בהגעה לגיל פרישה (62 לנשים, 67 לגברים נכון לשנת 2023). בנוסף, יש להיות תושב ישראל ולהתגורר בה ברציפות לפחות 12 חודשים רצופים לפני הגשת התביעה.
תנאי שני – הכנסות
על ההכנסה החודשית של מבקש הקצבה וההכנסה של בן/בת זוגו לעמוד במבחן הכנסות שנקבע בחוק. נכון לשנת 2023, תקרת ההכנסה לזכאות עומדת על 10,551 ש"ח ליחיד ו-16,882 ש"ח לזוג.
תנאי שלישי – מידת התלות בעזרת הזולת
יש להוכיח מידת תלות גבוהה בעזרת הזולת בביצוע רוב (לפחות 4) פעולות היום-יום הבסיסיות כפי שיוגדרו בהמשך.
תנאי רביעי – מגורים
מבקש הקצבה צריך להתגורר בקהילה בביתו או בבית משפחתו. ישנם מקרים חריגים של זכאות גם בעת מגורים במוסד סיעודי.
תנאי חמישי – אי קבלת גמלה סיעודית ממקור אחר
יש לוודא כי המבקש אינו מקבל גמלה דומה מכל מקור אחר, כגון משרד הביטחון, קרן פנסיה או חברת ביטוח פרטית.
רמות גמלת סיעוד
לאחר שנקבעה זכאותו של אדם לקצבת סיעוד, הוא ישויך לאחת מבין שש רמות הזכאות האפשריות, בהתאם למידת התלות שלו בעזרת הזולת. ככל שמידת התלות גבוהה יותר, כך תגדל גם רמת הקצבה לה הוא זכאי. אבנר הייזלר מפרט את הרמות:
גמלת סיעוד רמה 1
רמה בסיסית המיועדת לאנשים הזקוקים לעזרה של אדם אחר במרבית פעולות היום-יום. סכום הגמלה ברמה זו עומד על 1,414 ש"ח לחודש נכון לינואר 2023.
גמלת סיעוד רמה 2
מיועדת למי שתלוי לחלוטין בעזרת הזולת בכל פעולות היום-יום. גובה הקצבה ברמה 2 הוא 2,122 ש"ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 3
ניתנת לאנשים במצב סיעודי קשה במיוחד, הזקוקים לעזרה ופיקוח מתמידים. הקצבה החודשית עומדת על 3,184 ש"ח.
גמלת סיעוד רמה 4
המיועדת למקרים החמורים ביותר של תלות מוחלטת ומתמשכת בכל תחומי התפקוד. סכום הקצבה הוא 4,595 ש"ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 5
רמה נוספת שהוכנסה בעקבות רפורמת הסיעוד ב-2018. הזכאות לה מותנית במצב בריאותי קשה במיוחד הדורש סיוע צמוד. גובה הקצבה ברמה זו הוא 5,653 ש"ח.
גמלת סיעוד רמה 6
הרמה הגבוהה ביותר שנוספה אף היא ברפורמת 2018, לאנשים שמצבם הרפואי מצריך טיפול סיעודי אינטנסיבי. הגמלה החודשית מגיעה ל-6,712 ש"ח.
חשוב לדעת כי המוסד לביטוח לאומי רשאי לבצע מעת לעת הערכה מחודשת של רמת הזכאות, בהתאם לשינויים במצבו התפקודי של מקבל הקצבה.
רפורמת הסיעוד – שינויים והשפעות
בשנת 2018 נכנסה לתוקפה רפורמה מקיפה בתחום הסיעוד, שכללה שינויים משמעותיים בקריטריונים לזכאות ואופן חישוב הקצבאות. מטרותיה המרכזיות של הרפורמה, לדברי אבנר הייזלר, היו להקל על הנגישות לקצבאות הסיעוד, להגדיל את שיעור המכסה הכספית להן זכאים הקשישים המוגבלים ולהעניק מענה הולם יותר לצרכיהם. באופן כללי, המטרה היא להקל על האתגרים בגיל השלישי עמם מתמודדים אנשים מבוגרים.
מהות הרפורמה משנת 2018
הרפורמה הביאה להגדלה הדרגתית של תקציב הסיעוד הממשלתי, בצד הנהגת מדרג חדש של שש רמות זכאות במקום שלוש, שנועד להתאים באופן מדויק יותר את סכום הקצבה למצבם התפקודי של הזכאים. בנוסף, אומר אבנר הייזלר, נוספו מסלולים ותוכניות לטיפול סיעודי בקהילה, ובוטלו חלק מהקריטריונים המגבילים לקבלת הקצבה, למשל התנאי של העסקת עובד זר או ישראלי שטיפל בקשיש.
עלייה במספר מקבלי קצבת סיעוד בעקבות הרפורמה
אחת ההשלכות המשמעותיות של הרפורמה הייתה הגידול החד במספר האנשים הזכאים לקבלת גמלת הסיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. ההקלה בתנאי הזכאות הביאה לכך שיותר קשישים וחולים במצב סיעודי קיבלו את הסיוע הכספי הדרוש להם. על פי נתוני הביטוח הלאומי, שיעור מקבלי גמלת סיעוד עלה מכ-16% ב-2017 לכ-23% מכלל אוכלוסיית הקשישים בישראל נכון לסוף שנת 2019.
השפעות הרפורמה על אופן קבלת הקצבה ופיקוח המדינה
הרפורמה הרחיבה את מנעד האפשרויות לקבלת גמלת סיעוד, כך שהזכאים יכולים לבחור כיצד לקבל את הכסף – בין אם באמצעות העסקה ישירה של מטפל סיעודי, דרך חברות סיעוד או בתשלום לבני משפחה המטפלים בהם. השינויים לוו בחיזוק מנגנוני הבקרה והפיקוח של משרד הרווחה ומשרד הבריאות על טיב השירותים הסיעודיים הניתנים, כדי להבטיח את איכות הטיפול.
אבנר הייזלר מזכיר שמשרד האוצר העריך כי שינויי הרפורמה יגדילו את מספר מקבלי הגמלה בכ-70,000 עד שנת 2021, ואכן התחזיות הללו התממשו במידה רבה כפי שתואר. נקודה נוספת שראוי לציין היא כי רפורמת הסיעוד שיפרה את מצבם הכלכלי של קשישים רבים, אך היא עדיין לא פותרת את מלוא צרכי הטיפול הסיעודי של האוכלוסייה המבוגרת. צעדים נוספים להרחבת הסיוע נמצאים על סדר היום הציבורי כל העת.
לסיכום,
רפורמת הסיעוד הייתה התפתחות מבורכת מאוד בתחום זה, והיא הביאה לשיפור ניכר בזכאותם ובאפשרויות הבחירה של המוגבלים והקשישים הזקוקים לטיפול סיעודי ממושך. יחד עם זאת, כפי שהציג אבנר הייזלר, עדיין יש מקום להמשך פעילות ושכלול של מערך השירותים והסיוע הממשלתי בתחום חשוב ורגיש זה.
המידע באתר הוא לא חוות דעת מקצועית או המלצה מקצועית מכל סוג שהוא. כדי לקבל את הטיפול או את הייעוץ המדויק יש לפנות למומחה בתחום בלבד.